نقش دفتر مدیریت پروژه در ارتقای سازمان (تجربه اجرای دو شرکت بزرگ در دنیا)

نقش دفتر مدیریت پروژه در ارتقای سازمان (تجربه اجرای دو شرکت بزرگ در دنیا)

چگونه سازمان‌ها با کمک PMO سازمان خود را ارتقا می‌دهند

با یک نگاه به روند پیشرفت شرکت‌ها می‌توان به نقش دفتر مدیریت پروژه در ارتقای سازمان‌ها پی برد. امروز به بررسی نقش دفتر مدیریت پروژه در ارتقای شرکت آرامکو عربستان و شرکت مک دونالد آمریکا می‌پردازیم که با استفاده از ساز و کار ایجاد شده توسط دفتر مدیریت پروژه علاوه بر ارتقای سازمان خود برنده جایزه PMO در سال 2019 نیز شده اند. 

چالش بزرگی که شرکت آرامکو عربستان طی نمود، ایجاد تحول در سازمان و گذر از اجرای پروژه به صورت سنتی و ورود به سیستم دیجیتالی برای اجرای پروژه‌ها بود، کاری که بسیار چالش برانگیز و مشکل است. انجام اشتباهات و استفاده از روش سعی و خطا هنوز هم در بسیاری از شرکت‌های دنیا صورت می‌پذیرد و هزینه هنگفتی را به سازمان‌ها تحمیل می‌نماید. استفاده از تکنولوژی برای ارتقای فرآیندهای مدیریت پروژه کاری بوده که شرکت آرامکو عربستان در سال 2019 موفق به انجام آن شده است و نقش دفتر مدیریت پروژه در ایجاد ارزش برای این سازمان بسیار پر رنگ بوده است. 

مورد دومی که امروز به بررسی آن می‌پردازیم، شرکت مک دونالد آمریکا است. گرچه این شرکت در ایران شعبه ندارد ولی بسیاری از ما در مسافرت‌های خارج از کشور ممکن است حداقل یک بار از این شرکت زنجیره‌ای همبرگر خریده باشیم. شاید در نگاه اول این سئوال برای ما مطرح شود که چگونه یک سازمانی که برای تولید فست فود برنامه‌ریزی شده است می‌تواند از فرآیندهای مدیریت پروژه و یا دانش مدیریت پروژه برای ارتقای خود استفاده نماید؟!  معاونت پورتفولیو و مدیریت فرآیند و واحدی با عنوان GTPMO یا Global Technology PMO که برای من هم مواجهه با آن در شرکت McDonald's بسیار جالب بود! پروژه‌ای که این شرکت در سال 2018 انجام داده هم بسیار جالب است، راه‌اندازی اپلیکیشن موبایلی برای 20000 شعبه در مدت یک سال! 

همیشه فرصت برای بهبود و ارتقا در سازمان‌های ایرانی وجود دارد و امیدوارم که شرایط اقتصادی فعلی شروعی برای تغییر در تفکر مدیران شرکت‌های ایرانی و برنامه‌ریزی برای ایجاد تحول و تغییر در آن‌ها باشد.